Wielkość tekstu:    A A A
  Umów się na wizytęRejestracja online
Mapa ośrodków
Nasze ośrodki
kliknij aby wybrać ośrodek w Twojej okolicy
 
Lublin  Łuck  Nałęczów  Kraków  Rzeszów  Zwoleń  Nowy Sącz  
http://okulistyka.mp.pl/aktualnosci/151429,z-obu-stron-mikroskopu


Prof. Zagórski
 
Autor: 
Prof. dr hab. n. med. Zbigniew Zagórski
Dlaczego wybór soczewki przy operacji zaćmy jest tak ważny?
 
Operacja zaćmy jest najczęściej wykonywanym zabiegiem chirurgicznym, podczas którego soczewkę własną pacjenta, zwykle częściowo lub całkowicie zmętniałą zastępuje się soczewką sztuczną. Sztuczna soczewka zostaje w oku do końca życia i zapewnia dobre widzenie, którego zakres zależy od rodzaju soczewki. Pacjenci mają możliwość wyboru soczewki, a jej odpowiedni wybór daje możliwość uzyskania widzenia znacznie lepszego, niż przed wystąpieniem zaćmy i całkowitego, lub prawie całkowitego uniezależnienia się do okularów.


 
Soczewki standardowe
 
Standardowo wszczepiane są soczewki jednoogniskowe, które dają dobra ostrość wzroku do dali, ale do pracy z bliska, np. przy komputerze lub do czytania konieczne będą okulary korekcyjne. Podczas operacji, poprzez odpowiedni dobór mocy soczewki, można zlikwidować istniejącą wcześniej wadę wzroku – krótkowzroczność i nadwzroczność. Jeśli jednak u chorego występuje tzw. astygmatyzm – wada, która korygowana jest szkłami cylindrycznymi, to po wszczepieniu soczewki standardowej konieczne będzie w dalszym ciągu korygowanie astygmatyzmu okularami na wszystkie odległości.

 
Soczewki „Premium”
 
Od kilkunastu lat rozwijana jest technologia soczewek, które zaliczają się do tzw. grupy „premium”. Należą tu soczewki toryczne, wieloogniskowe i wieloogniskowe toryczne. Daje to możliwość bardzo znacznego, a czasem całkowitego uniezależnienia się od okularów i dobrego widzenia na wszystkie odległości.
Dlatego bardzo ważna jest świadoma decyzja pacjenta o wyborze rodzaju soczewki, w zależności od trybu życia, rodzaju pracy i aktywności, a także od możliwości finansowych, ponieważ zaawansowane technologicznie soczewki „premium” są znacznie droższe od soczewek standardowych, co rzutuje na koszt operacji.

 


Wybór odpowiedniej soczewki
 
Przy wyborze soczewki należy kierować się następującymi wskazówkami:
– Soczewki standardowe nie wyeliminują po operacji potrzeby stałego noszenia okularów np. progresywnych, w przypadku gdy mamy mamy astygmatyzm i nosimy szkła cylindryczne.
 
– Soczewka toryczna umożliwia korygowanie astygmatyzmu i pozwala na wyeliminowanie noszenia okularów do dali.
 
– Soczewki dwu lub trójogniskowe pozwalają na uniezależnienie się od okularów jeżeli przed operacją używaliśmy okularów tylko do czytania lub na stałe, ale nie potrzebowaliśmy szkieł cylindrycznych.
 
– Przy soczewkach dwuogniskowych może nam brakować ostrości widzenia np. podczas pracy przy komputerze.
 
– Soczewki trójogniskowe dają możliwość prawie całkowitego uniezależnienia się od okularów.
 
– Soczewki wieloogniskowe będą źle tolerowane jeżeli mamy astygmatyzm przekraczający jedną dioptrię. W tym przypadku dla pełnego komfortu widzenia konieczne jest zastosowanie soczewek wieloogniskowych torycznych.
 
Dostępne są różne rodzaje soczewek torycznych i wieloogniskowych, które mają swoje wady i zalety. Niektóre mogą dawać niepożądane efekty wizualne, np. „halo” wokół źródeł światła, czy olśnienie, co utrudnia np. prowadzenie samochodu. Dlatego przed ostateczna decyzją wskazana jest dyskusja na ten temat z chirurgiem, który zaleci odpowiednie soczewki dla każdego pacjenta.
 
Trzeba jednak pamiętać, że niektórzy pacjenci mogą źle tolerować wszczepione soczewki wieloogniskowe, często potrzebna jest też adaptacja, zanim uzyska się optymalne widzenie, która może trwać różnie długo, od paru dni nawet do kilku miesięcy. W bardzo rzadkich przypadkach nietolerancji soczewki może być konieczność jej wymiany. Zła tolerancja często jest wynikiem złego wyliczenia jej mocy, niewłaściwego wyboru (np. nieuwzględnienie astygmatyzmu), lub powikłań śródoperacyjnych.



 
Operacje zaćmy w OCHO
 
Decydując się na soczewki „premium” powinniśmy zwracać szczególną uwagę nie tylko na wybór soczewki, ale również chirurga, bowiem od niego zależy sukces zabiegu. W Ośrodkach Chirurgii Oka zabiegi takie wykonują czołowi chirurdzy nie tylko z Polski, ale również z zagranicy. Współpraca z prof. Takhtajewem zaowocowała wprowadzeniem procedur z jednej strony zabezpieczających przed wystąpieniem zaćmy wtórnej, co jest najczęstszym powikłaniem po operacji zaćmy i szczególnie zaburza widzenie przy soczewkach wieloogniskowych, a także pozwalających na bezpieczne wykonywanie operacji obuocznych jednego dnia, co zwiększa komfort pacjentów i przyspiesza adaptację. Wkrótce rozpoczynamy współpracę z Prof. Borysem Malyuginem, Dyrektorem Instytutu Fyodorowa w Moskwie i jednym z najlepszych i najbardziej innowacyjnych chirurgów na świecie. Specjalizuje się on w operacjach najtrudniejszych powikłanych zaćm, gdzie ryzyko komplikacji śródoperacyjnych jest bardzo duże. W przypadku zaćm niepowikłanych to ryzyko jest niskie, ale zależy głównie od umiejętności i doświadczenia chirurga i u najlepszych jest kilkanaście razy mniejsze, niż u przeciętnych i mało doświadczonych. Dlatego decyzja pacjenta o wyborze zarówno chirurga, jak i soczewki jest taka ważna.
 


Cena
 
Soczewki „premium” niestety nie są dostępne w ramach ubezpieczenia zdrowotnego i dotyczy to większości krajów. W niektórych jest możliwość dopłat do soczewek ponadstandardowych, w Polsce obecnie nie jest to możliwe. Ceny operacji zaćmy z soczewką standardową, w zależności od rodzaju, wahają się od około 2000 PLN do 3300 PLN, z soczewką toryczną około 4000 PLN, z soczewką dwuogniskowo od 4000 PLN do 5000 PLN, trójogniskową około 5000 PLN, a z dwu i trójogniskową toryczną od około 5000 PLN do 6000 PLN za jedno oko. Istnieje również możliwość spłaty leczenia w systemie ratalnym. Jest to wydatek na całe życie, a soczewki wieloogniskowe pozwalają zaoszczędzić na kosztach okularów, które w przypadku okularów progresywnych są niebagatelne.
 


Więcej informacji na temat rodzajów soczewek oraz poradę w ich doborze uzyskają Państwo w jednym z naszych ośrodków.
 
 
Aktualności /KrakówLublinNałęczówNowy SączRzeszówZwoleń
 
 
Ośrodki Chirurgii Oka Prof. Zagórskiego powstały w celu spełniania misji przywracania lub zachowania widzenia u wszystkich potrzebujących ludzi oraz pomocy w dążeniu do doskonałości i zaspokajaniu potrzeb lekarzy okulistów. Są to cele zbieżne także z założeniami Międzynarodowej Rady Okulistyki oraz Międzynarodowej Akademii Okulistyki; organizacji międzynarodowych z którymi związany jest prof. Zagórski.

Zysk nie jest najważniejszy, a ceny usług są tak ustalane aby nie eksploatować chorych, ale jednocześnie zapewnić im odpowiedni standard opieki i godne warunki pracy dla personelu. Ośrodki realizują swoje cele poprzez pomoc w szkoleniu współpracujących okulistów, organizowanie ośrodków tam, gdzie potrzeby okulistyczne nie są w pełni zaspokojone i gdzie jest zainteresowanie miejscowych lekarzy. Zbigniew Zagórski
 
Twoja opinia
Informacja dla pacjenta
Drodzy Pacjenci,
Poniżej znajdziecie wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Waszych danych osobowych w związku z objęciem opieką zdrowotną w OCHO w związku z rozpoczęciem stosowania Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: „RODO”).

A. Kto jest administratorem danych osobowych pacjentów?
Administratorem danych osobowych pacjentów przetwarzanych na potrzeby objęcia opieką zdrowotną jest Ośrodek Chirurgii Oka prof. Zagórskiego sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy dla Krakowa-Śródmieścia w Krakowie, XI Wydział Gospodarczy KRS pod numerem: 0000658544, NIP: 9452092100, (dalej zwana: „OCHO”). Oznacza to, że odpowiadamy za wykorzystanie danych osobowych w sposób bezpieczny, zgodny z obowiązującymi przepisami.


B. Z kim mogę się skontaktować w kwestiach związanych z przetwarzaniem moich danych osobowych?
We wszelkich sprawa związanych z przetwarzaniem Twoich danych osobowych przez OCHO możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych dostępnym pod adresem e-mail: iod@ocho.pl.


C. Jaki jest zakres danych osobowych przetwarza OCHO?
OCHO przetwarza następujący zestaw danych: imię, nazwisko, nr PESEL, płeć oraz data urodzenia (w przypadku osób nieposiadających nr PESEL), główna miejscowość opieki, adres zamieszkania, adres e-mail oraz numer telefonu, wizerunek (nagrania kamer monitoringu). Dodatkowo, podczas korzystania z opieki zdrowotnej OCHO przetwarza wszystkie informacje dotyczące procesu leczenia, w szczególności informacje o stanie zdrowia.


D. Jaki jest cel przetwarzania danych osobowych?
OCHO przetwarza dane osobowe jako podmiot leczniczy a celem tego przetwarzania jest zapewnienie opieki zdrowotnej i zarządzanie systemami i usługami opieki zdrowotnej, przez
co rozumiemy:
  1. ustalenie tożsamości pacjenta przed udzieleniem świadczenia, weryfikację danych podczas umawiania wizyty na odległość (np. przez www lub telefonicznie), na stanowiskach recepcyjnych czy w gabinecie lekarskim,
  2. świadczenie usług medycznych i leczenie pacjentów, w celu wykonania zawartej z pacjentem umowy,
  3. prowadzenie i przechowywanie dokumentacji medycznej,
  4. realizowanie prawa pacjenta, np. odbieranie i archiwizowanie oświadczeń upoważniających inne osoby do dostępu do dokumentacji medycznej pacjenta oraz udzielania im informacji o stanie zdrowia pacjenta,
  5. kontakty z pacjentem pod podanym numerem telefonu czy adresem e-mail, aby np. potwierdzić rezerwację bądź odwołanie terminu konsultacji lekarskiej, przypomnienie o konsultacji, poinformowanie o konieczności przygotowania się do umówionego zabiegu czy poinformować o możliwości odbioru wyniku badań,
  6. zrealizowania prawnie uzasadnionego celu OCHO, jakim jest wykonywanie przez nas monitoringu na terenach spółki, rozwój przedsiębiorstwa i jego pracowników, planowanie i organizacja pracy, wykonywanie analiz, zestawień, statystyk i programów czy strategii biznesowych lub personalnych, uzyskiwania opinii o jakości świadczonych usług zdrowotnych (ankiety), ochrona i zabezpieczenie mienia OCHO, obrony praw lub ustalenia i dochodzenia roszczeń OCHO,
  7. względnie konieczność zrealizowania innego, szczególnego obowiązku prawnego, nakładanego na OCHO przez obowiązujące przepisy prawa (sprawy podatkowe, księgowe, itp.).

E. Na jakiej podstawie OCHO przetwarza dane osobowe?
Zgodnie z RODO, przesłankami przetwarzania danych osobowych może być a) zgoda osoby, której dane osobowe są przetwarzane, b) konieczność wykonania umowy zawartej przez OCHO z osobą, której dane osobowe są przetwarzane, c) szczególny obowiązek prawny, nałożony na OCHO przez obowiązujące przepisy prawa, d) konieczność ochrony żywotnych interesów osoby, której dane osobowe są przetwarzane, e) konieczność wykonania przez OCHO zadania realizowanego w interesie publicznym lub f) konieczność zrealizowania
prawnie uzasadnionego celu OCHO lub inne przypadki szczególne w zakresie przetwarzania
danych dotyczących zdrowia.

W związku z powyższym, dane osobowe potrzebne OCHO w celu opisanym:
  1. w lit. D 1), D 4) i D 7) powyżej przetwarzamy na podstawie szczególnego obowiązku prawnego, nałożonego na OCHO przez obowiązujące przepisy prawa (art. 6 ust. 1 lit. c RODO),
  2. w lit. D 2) i D 5) powyżej przetwarzamy gdyż jest to niezbędne do celów wykonania umowy zawartej z pacjentem (art. 6 ust. 1 lit. b RODO),
  3. w lit. D 3) powyżej przetwarzamy gdyż jest to niezbędne do celów profilaktyki zdrowotnej, diagnozy medycznej i zapewnienia opieki zdrowotnej (art. 9 ust. 2 lit. h RODO),
  4. w lit. D 6) powyżej przetwarzamy jako tzw. prawnie uzasadniony interes administratora (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

F. Czy OCHO dokonuje profilowania danych osobowych?
OCHO nie dokonuje zautomatyzowanej analizy danych prowadzących do zautomatyzowanego podejmowania jakichkolwiek decyzji dotyczących pacjentów. 


G. Komu przekazywane są dane osobowe?
Jako podmiot leczniczy OCHO dba o poufność danych osobowych swoich pacjentów. Z uwagi na konieczność zapewnienia odpowiedniej organizacji np. w zakresie infrastruktury informatycznej czy bieżących sprawach dotyczących naszej działalności, jako przedsiębiorcy, jak również realizacji praw jako pacjenta, dane osobowe mogą być
przekazywane następującym kategoriom odbiorców:
  • innym podmiotom leczniczym, współpracującym z OCHO w celu zapewnienia ciągłości leczenia oraz dostępności opieki zdrowotnej w postaci naszych placówek własnych oraz placówek współpracujących z OCHO na terenie Polski, w tym podmiotom z grupy kapitałowej OCHO,
  • dostawcom usług zaopatrujących OCHO w rozwiązania techniczne oraz organizacyjne, umożliwiające udzielanie świadczeń zdrowotnych oraz zarządzanie naszą organizacją (w szczególności dostawcom usług teleinformatycznych, dostawcom sprzętu diagnostycznego, firmom kurierskim i pocztowym),
  • dostawcom usług prawnych i doradczych oraz wspierających OCHO w dochodzeniu należnych roszczeń (w szczególności kancelariom prawnym, firmom windykacyjnym).

H. Czy dane są przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy (EOG)?
Z uwagi na to, że OCHO korzysta z usług innych dostawców, np. w zakresie serwisu sprzętu diagnostycznego, dane osobowe mogą być przekazywane poza teren EOG, w oparciu o standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską.


Przez jaki czas przetwarzane są dane osobowe?
W przypadku gdy OCHO utworzyło dokumentację medyczną pacjenta, ma obowiązek przechowywania jej co najmniej przez okres 20 lat od dnia dokonania w niej ostatniego wpisu. Z zastrzeżeniem tego terminu, jeżeli dane były przez OCHO przetwarzane w celu dochodzenia roszczeń (np. w postępowaniach windykacyjnych), są one przetwarzane w tym celu przez okres przedawnienia roszczeń, wynikający z przepisów kodeksu cywilnego. 

Wszelkie dane przetwarzane na potrzeby rachunkowości oraz ze względów podatkowych przetwarzane są przez 5 lat liczonych od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy. Po upływie wyżej wymienionych okresów dane osobowe są usuwane lub poddawane anonimizacji.


I. Czy podanie danych jest obowiązkiem pacjenta?
Korzystanie z usług OCHO jest dobrowolne, przy czym OCHO jako podmiot leczniczy zobowiązany jest do prowadzenia dokumentacji medycznej w sposób określony przepisami prawa, w związku z czym brak podania danych może skutkować odmową udzielenia świadczenia zdrowotnego. Podanie danych koniecznych do wypełnienia obowiązków rachunkowych czy podatkowych jest potrzebne do wystawienia faktury lub imiennego rachunku. Podane numeru telefonu i/lub adresu e-mail jest dobrowolne, jednak bez takiej zgody OCHO nie będzie mogło umożliwić korzystania z niektórych usług lub udogodnień dostarczanych przez OCHO swoim pacjentom (potwierdzanie wizyt, itp.).


J. Jakie są uprawnienia pacjentów związane z przetwarzaniem danych?
Pacjentom przysługują następujące prawa:
  • prawo dostępu do treści swoich danych osobowych (złożenia wniosku o informację o przetwarzanych danych oraz uzyskania ich kopii, w tym kopii własnych danych osobowych, które są przekazywane do państwa trzeciego) oraz prawo ich sprostowania (poprawienia), usunięcia danych przetwarzanych bezpodstawnie, ograniczenia przetwarzania (wstrzymania operacji na danych lub nieusuwania danych – stosownie do złożonego wniosku), a także prawo do przenoszenia tych danych do innego administratora danych lub do pacjenta (w zakresie określonym art. 20 RODO).
  • prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie udzielonej przez pacjenta zgody przed jej cofnięciem.
  • w szczególnych sytuacjach pacjent może w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania przez OCHO danych osobowych, jeżeli podstawą wykorzystania danych jest prawnie usprawiedliwiony interes OCHO lub interes publiczny. W takiej sytuacji, po rozpatrzeniu sprzeciwu, OCHO nie będzie mógł przetwarzać danych osobowych objętych sprzeciwem na tej podstawie, chyba że OCHO wykaże, że istnieją:
    • ważne uzasadnione podstawy do przetwarzania danych, które według prawa
    • uznaje się za nadrzędne wobec interesów, praw i wolności pacjenta, lub podstawy do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

Zakres każdego z tych praw oraz sytuacje, w których można z nich skorzystać, wynikają z przepisów prawa.

Pacjentowi przysługuje również możliwość wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w razie uznania, iż przetwarzanie danych osobowych przez OCHO narusza przepisy RODO.
Akceptuję